Redigeringstips

Jag försökte verkligen spela in en video till detta, men min dator motarbetar mig fullständigt. Jag tänkte alltså visa hur jag trollade bort min hand från bilden på mig här på bloggen. Jag blev nämligen väldigt nöjd med bilden, förutom min hand som ser ut som att den är avkapad och vriden i en konstig vinkel. Så istället för att rata bilden så använder jag bilden jag tog precis efter, där skärpan hamnade fel. Men två fel kan bli ett rätt.

Jag hoppas att det är tydligt ändå.

1. Bilden jag vill använda till vänster, bilden jag tänker klippa och klistra med till höger.
2. Jag beskär bilden så som jag vill ha den.
3. Jag markerar området på den andra bilden som jag vill använda och drar över det till den första bilden.
4. & 5. Jag drar ner opaciteten på bilden med håret för att kunna placera den rätt över den andra bilden.
6. Jag suddar bort allt överflödigt så att bara biten med hår och en bit in på halsen finns kvar av delen som jag drog över.
7. Jag lägger ihop lagren och lägger på en S-kurva för kontrast.

9 thoughts on “Redigeringstips

  1. Vilket bra tips, jag som är lite halvnybörjare på photoshop har lite svårt att veta vad opaciteten är för något. Går det att förklara på ett begripligt sätt? haha 🙂

    • Kul att du uppskattade tipset 🙂 Naturligtvis kan jag förklara lite närmare. Förstår att det inte är supertydligt vad det är om man inte har vanan inne i PS.

      Opaciteten är typ genomskinligheten på lagret. Man kan bestämma hur mycket man ska se igenom till nästa lager. Ett himla kul verktyg att leka med för att sätta ihop flera bilder eller liknande. Du hittar det i rutan som heter Layers, det brukar ligga på höger sida. (man kan ju bestämma vilka fönster man vill ha öppna, men lager och historik är två som man alltid bör ha öppna, enligt mitt tycke). Har du det inte öppet hittar du det under Window i menyn. Om du markerar det lagret du vill göra genomskinligt så kan du sedan i Layersrutan högst upp i vänstra hörnet sätta hur mycket genomskinlig lagret ska vara i procent.

      Här har du en bild på verktyget: https://unorman.files.wordpress.com/2012/07/opacitet.jpg

      Hoppas detta hjälper! 🙂 Annars får du maila mig så ska jag försöka förklara närmare 🙂

      • Tack för svaret, nu förstår jag hur jag ska göra.
        Jag använde faktiskt opaciteten när jag redigerade en av skansen bilderna utan att ha en aning om att det hette just det, haha 🙂

Kommentera

