Fototips: Närbildsfilter

Jag köpte ju två närbildsfilter för ett par månader sedan. Jag har inte hunnit använda dem jättemycket än, men jag är riktigt nöjd med de resultat jag fått hittills. Jag tänkte bara visa skillnaden på utan och med filtren. Det filtren gör är att de drar ner närgränsen på objektivet så att man kommer närmare sitt motiv. Den övre bilden är så nära jag kommer med mitt 50mm f/1,4. Det har en närgräns på ca 1 meter. Sedan har ni först närbildsfiltret +4 till vänster och under det +10. Till höger ser ni hur det ser ut om jag går lika nära utan filtren. Lite skillnad? Bilderna är oredigerade. Billigt alternativ till ett macrobjektiv.

Kommentera

