Fototips: Hemmastudio

När jag fotade dessa bilder, och bilden ovan, så hade jag inget som helst studioljus att tillgå. Istället fick jag använda ljuset som redan fanns i min lägenhet. Lyckligtvis för mig så har jag ett vitt matbord som står precis vid ett fönster som fick agera bakgrund. Har man inte det går det lika bra med ett vitt papper att lägga under. Om man skarvar flera papper så får man tänka på att man får redigera bort skarvarna i efterhand.

Så här såg det alltså ut. Jag fotade ungefär från där mitt objektivlock ligger för att få ljuset lite snett framifrån. Lyckligtvis var det en aning molnigt denna dagen så det var ett väldigt mjukt ljus. Har man en transparent reflexskärm kan man använda denna till att filtrera för starkt solljus om man fotar när solen går rakt in genom fönstret. Med den här ”studion” så måste man fota lite uppifrån för att bakgrunden ska bli vit. Vill man kunna fota helt från sidan och ändå ha en jämn bakgrund så kan man ställa en stol framför fönstret och hänga ett enfärgat presentpapper över ryggen på stolen. I det här exemplet så kunde jag inte hitta något presentpapper utan det är lite överbliven tapet som får agera bakgrund.

Var noga med att det inte blir ett veck där stolsryggen möter stolssitsen så att du får en jämn bakgrund. Här har jag valt att ha ljuset lite snett från sidan. Vill man använda blixtar så kan man naturligtvis göra det också. Bäst är att studsa ljuset på en vit vägg eller mot taket så får man ett mjukare ljus.

Fråga gärna om det  är något som är otydligt eller om ni vill att jag ska utveckla något!

3 thoughts on “Fototips: Hemmastudio

Kommentera

