Redigering av porträtt

Jag fick ett önskemål om att visa hur jag redigerar till vardags. Jag tog en bild från arkivet och slängde ihop denna lilla videon. Dock låter min röst helt galen inspelad, så det får bli en liten beskrivning av vad jag gör i text istället. Tänk på att de exakta inställningarna bara gäller den här bilden.

Eftersom jag fotar i RAW så öppnar jag alltid bilderna i Camera Raw först. Vitbalansen blev inte riktigt som den borde, så först använder jag ”White Balance Tool” och klickar i ett neutralt område (det vill säga vitt, grått eller svart) för att den ska hitta en mer korrekt vitbalans och sen utgår jag därifrån för att hitta färger som jag är nöjd med.

Nästa steg är att fixa ljuset, så jag drar upp exponeringen lite, ljusar upp skuggorna och sedan ökar jag kontrasten en aning. I den här bilden vill jag boosta färgerna lite också så jag ökar färgstyrkan lite innan jag öppnar bilden.

Väl i Photoshop brukar jag inte göra så mycket. Jag använder Heling Brush för att ta bort lite ovälkomna småprickar i ansiktet, Dodge Tool på ögonvitorna för att framhäva ögonen och sedan gör jag en mindre S-kurva för kontrasten (i detta fall en extremt liten S-kurva eftersom jag inte ville ha så mycket kontrast).

Om något är otydligt eller om ni undrar något är det bara att fråga 🙂

Vill ni se fler redigeringsvideos? Vad vill ni se då?

2 thoughts on “Redigering av porträtt

Kommentera

