Fototips: Vitbalans

Jag tänkte bara snabbt röra vid ämnet vitbalans. Nu för tiden så gör ju kameran väldigt mycket, och jag lämnar aldrig auto-läget. Att hålla på och byta vitbalans varje gång man ska ta en bild för att få den som passar just den platsen bäst tar mer tid än vad det behöver göra. Eftersom jag fotar i RAW så har jag också möjlighet att ändra vitbalansen i efterhand.

Färgskalan i bilden styrs efter Kelvingrader, hur varmt eller kallt man vill ha i bilderna. På de flesta kameror kan man ställa in Kelvingraderna själv om man så önskar, men det finns en hel del förinställda alternativ, som ni kanske känner till.

Solljus (eller som jag så fint skriver i nästa kollage – Solsken) – kameran vill kompensera det gula ljuset från solen och lägger till lite blått.
Skuggakameran ger lite gult som kompensation för den svagt blå skuggan.
Molnkameran kompenserar med lite varma nyanaser.
Glödlampakameran kompenserar glödlampans varma ljus, som ni ser i det övre kollaget så bli bilden helt blå när man inte är i det ljuset.
Lysrör – inte lika varmt som glödlampan men kameran ger ganska mycket kalla nyanser ändå.
Blixtden här är speciellt anpassad för om man använder blixt och ger tillbaka lite av de varmare tonerna.

Lyckad användning av vitbalanser ger naturliga färger. Lättast att se det på är med vitt, svart och grått. Det är därför man ofta använder gråkort i studio för att ställa in en korrekt vibalans. Jag visar så tydligt jag kan med min kära panda-sparbössa.

Det övre kollaget är taget vid mitt fönster en molnig dag, det undre är taget under lysröret vid spisen i köket (det är lite vitare än ett ”vanligt” lysrör).

Nu blev det visst längre än jag tänkt mig, men förhoppningsvis är det till nytta för någon 🙂

3 thoughts on “Fototips: Vitbalans

  1. super bra tips, men när jag fotar med ”glödlampa” och ”lysrör” blir mina bilder JÄTTE blåa… Jag har vart och ändat hur mycket ljus min kamera tar in, kan det bero på det? Jag har en nikon D80.

    Sv: tack så mkt 🙂

Kommentera

