Orginalet

Såg här såg alltså Ida ut innan jag förvandlade henne till vampyr. Det är gjort med ganska enkla medel, men jag satt med den en bra stund med det för att hitta de rätta färgerna och så. Om jag ska ta det lite i stora drag så har jag gjort så här:

– Först redigerade jag den som vanligt och fick fram bilden till vänster.
– Jag la på ett fotofilter som gjorde bilden kallare.
– Ögonen bytte jag färg på genom att öppna ett tomt lager där jag, över ögonen, målade två nyanser av orange och sedan klarrött överst med olika stora penslar. Det lagret gjorde ändrade jag till blandningsläge Mörkare för att Idas iris skulle synas igenom.
– Jag använde Burn Tool i mellantonerna för att mörka ner runt ögonen. Sedan sänkte jag exponeringen och förstärkte skuggan under hennes kindben.
– För att dra ner lite till på färgerna och öka kontrasten så gjorde jag en kopia av lagret. Där använde jag Gradient Map i svartvitt. Jag ändrade till blandningsläge Soft Light och drog ner opaciteten till 20%.
– Till sist la jag på en vinjettering.

Det var riktigt roligt att leka loss i Photoshop. Det händer inte ofta kan jag säga. Dock kanske det borde det? Det finns så mycket i Photoshop som jag inte vet någonting om! Det är verkligen ett program fullt av möjligheter som bara väntar på att bli utforskat.

2 thoughts on “Orginalet

Kommentera

