Tärendö kyrka

När jag var liten hörde kyrkor för mig ihop med kyrkogårdar och begravningar. Jag var livrädd för spöken och min syster brukade retas varje gång vi passerade Skogskyrkogården medan jag höll för öronen och blundade hårt. Just Tärendö kyrka, den som finns i byn där min mor växte upp, fanns det massor av spökhistorier om, och tavlorna på den inne i rummet där vi sov när vi hälsade på varje sommar gjorde ju inte saken bättre.

Idag symboliserar kyrkor något helt annat. Istället för att fyllas med skräck så fylls jag av ett sånt där litet pirr som börjar i magen och sedan sprider sig i hela kroppen. Huvudet blir fullt av en massa bröllopsbilder som man skulle kunna ta där och det börjar klia lite i avtryckarfingret.

Tärendö kyrka

Kommentera

